Social Icons

Muhammad Khairulanam Bin Zakaria

Pages

Tuesday 13 December 2011

ADAB-ADAB ISLAM YANG KIAN DILUPAKAN

assalamualaikum n salam perpaduan pembace skalian...

Korang sume msti da tau kan tentang adab2 yg diajar di dalam islam tetapi ade gak yg 'terlupa' untuk mengamalkn nye...So , untuk entry aku kali ini aku nak buat refreshing cket la tentang perkare2 biase 
yg kita lakukan tapi MESTI  dilakukan dgn beradab..





ADAB MENGGUNAKAN TELEFON BIMBIT

 1)  Menyingkatkan perbualan  - jika x terlalu penting maka amatlah digalakkn untuk kita menyingkatkn perbualan antare kite dgn org lain yg kite talipon bagi mngelakkan pembaziran duet aka kredit..

2)  Batasan perbualan  -  janganlah berbual terlalu lame hingga melibatkan umpatan atau perkara 'seangkatannya' yg dilarang sama sekali oleh islam..

3)  Tidak menyusahkan org lain  -  apabila kita tepon seseorang pastikan ianya menepati masa da x mngganggu mereka...pastu jika tersalah nombor , cepat2 la mintak maap supaye x menimbulkan rasa x puas ati kpda org yg korg talipon tu..

ADAB APABILA DIPUJI ORANG

1)  Bersyukur  -  sentiaselah bersyukur kpda ALLAH kerna mngurniakan kpd kita wajah yg 'handsome' dan 'cantik'...tapi..jganlah pulak berlagak SOMBONG dengan kelebihan tersebut kerane ia hanyelah sementare je kwn2 yek (nada sindir)..

2)  Rendah diri  -  tundukkanlah wajah anda apabila org puji dan sentiasa rendah diri apabila tiap kali kita diberikn pujian ..nk tau knape???..x  bagi korg terlalu 'perasan' dgn pujian yg diberi dan bagi mngelakkan daripada timbulnye perasaan riak dan ujub (bangga diri) yg amat2 ditegah oleh agama islam..

ADAB KETIKA SAKIT

1)  Ujian daripada ALLAH  - jgnlah kita merungut atau mengeluh dengan sakit yg kita terima..tapi YAKINLAH bahawa ujian dari ALLAH itu ade hikmah disebaliknye..

2)  Bersabar  -  sebenarnye ALLAH mendatangkan kesakitan atau ujian kpd hambanye bkn lah bertujuan unuk menghukum atau mendera hamba-Nye..tetapi untuk menguji tahap keimanan dan kesabaran kita..so , lpas ni kalu kita sakit ,jganlah cepat2 marah yek..

3)  Berusaha  -   jganlah cepat putus asa..tetapi berusahalah melawan atau mengubati penyakit yg kita hadapi itu kerana PERCAYALAH dan YAKINLAH bahawa setiap penyakit itu ADE UBATNYE..kita mestilah sentiasa mengingati ALLAH dan tidak menyalahkan-Nya kerana kesakitan yg kita tanggung.

ok la...itula cket sebanyak adab2 yg seringkali kita lupa atau buat2 lupa yg dapat aku kongsikan kat korg..mudah-mudahan dgn adab2 yg kita amalkn tersebut dapat membuatkn diri kita bahagia dan 'happy' sepanjang mase...dan satu lagi yg penting..agar amalan kita tersebut DIBERKATI dan DIREDHAI oleh ALLAH S.W.T...insyaALLAH..




truskanlah mmbace entry yg berikutnya!!!..peace :)   

No comments:

Post a Comment