Social Icons

Muhammad Khairulanam Bin Zakaria

Pages

Tuesday 13 December 2011

TANPA SAHABAT HIDUP SUNYI SEPI

Salam ukhwah pembace sekalian..


emmm...untuk entry aku kali ni , aku nk berkongsi cket la tentang SAHABAT..sudah menjadi lumrah kehidupan untuk kita saling kenal-mengenali antare satu sama lain kan,,so, kawan atau sahabat merupan elemen penting yg mesti ade dalam mewarnai kehidupan kita..btol x???..






Sahabat antare insan yg paling dekat dgn kita..apabila kita berhdapan dengan seorg sahabat , sudah mesti kita mmpu berkongsi apa saje..x dek rase langsung perasaan malu , segala rasa akan dikongsi bersama , x kira sedih ataupon gembira..btol kan??..huhu...


tetapi..mnjadi sahabat kpd seorg insan biarlah berlandaskan kejujuran , jgn sesekali wujud ape2 sekalipon penipuan..pastu menjadi sahabat juga biarlah yg mndatangkan kebahagiaan , bkn hanye membawa beban..
namun biar siapa pun sahabat kita ,terimalah mereka seadanye..


percayelah!!!..tanpa sahabat hidop kita akan sunyi..andai ade yg salah , tegurlah dgn penoh berhemat..jgn hentam seberono jek..hehe..so,,mari kita renungkan beberape situasi ni..pernah x kita mengalaminya???


pertama :  Kita Pon Same Saje!!


x perlu untuk kita anggap sahabat itu memberikn bebanan kpd kita..kita pon ape kuragnye , ade mase kita juga terlupa yg kerenah kita memberi beban buat sahabat kita..secare sedar ataupon xsedar , sume tu adelah lumrah dalam sebuah persahabatan..


kedua:  Soal Kembali??


sekiranye seorang sahabat pernah menyusahkn kamu , cuba kamu imbas kembali..tidak pernahkah sekali kamu menyusahkan dirinya???..pikir-pikirkanlah!!..


ketiga:  Ukhwah


biarpon sahabat kita sering kali membawa beban kpd idop kita..INGATLAH!!..jgn sesekali kita memutuskan persahabatan dgannye..nak tau knpe??..kerana uhkwah itu terjalin dengan kehendak ALLAH S.W.T...


keempat:  Bukan Bebanan


mungkin dlm idop kita ni , kita penah didatangi dgn seorg sahabat yg terlalu bnyak masalah..mulalah kita berase rimas dan terbeban untuk mndengar segala luahan rasenye yg mungkin ade kalanye terlalu remeh dan berulang kali..namun PERCAYELAH...itu bukan bebanan untuk kita ,tapi itulah ruang yg paling brharge untuk kita lebih mngenali sahabat tersebut..


kelima:  Doa


kalau benar dia sahabat yg menyusahkn dan terlalu bnyak membawa beban , jgnlah kita mengumapat dan mengeji sahabat kita tu dari belakang..tapi..ikhlaskn lah hati berdoa pada ALLAH moge kita diberikan kekuatan dan kesabaran untuk terus bersahabat dgnnye serta berdoa moga dia mampu mnjadi sahabat yg akn membahagiakan kita kelak..sape tahu kann???


p/s:  sume manusia dalam dunia ni mane ade yg sempurna kann??..so , berkawan lah dgn semua org..OPPPSS!!!..jgan lpe untuk kita pandai memilih kawn..jgan sampai kita yg sengsare nanti..


ok la..smpai disini dulu la perkongsian aku..teruskn membace entry2 aku yg lain ek....peace :)

No comments:

Post a Comment