Social Icons

Muhammad Khairulanam Bin Zakaria

Pages

Thursday 15 December 2011

WARNA BANGKIT AURA DIRI

assalamualaikum dan salam ukhwah pembace sekalian...


emm..hidup kita ini mesti penuh dikelilingi oleh warna..btol kann??..emm..satu lagi..sebenarnya setiap warna yg ade disekeliling kita pon mempunyai maksud2 yg tertentu..seperti entry yg aku tulis sebelum ini iaitu perkaitan warna dengan solat..cube tanye diri kita..adakah kita mempunyai warna kegemaran yg kita amat sukai dan apakah warna tersebut????...adakah biru , merah , kuning ,  hijau atau putih??..







tahukah kita dalam kehidupan manusia , warna amat memainkan peranan penting..ini termasuklah warna yg kita lihat setiap hari sama ada warna alam semula jadi , dinding , atau pakaian yg dipakai..warna sememangnya membantu dalam menaikkan 'MOOD' dan suasana serta membangkitkan AURANYA yg tersendiri..


walaupun x diketahui secara pasti mengapa org2 menyukai warna dan kombinasi warna tertentu ???..tetapi yg jelas , setiap warna mempunyai karakter atau sifat2 yg berbeza-beza..bahkan dari dahulu lagi warna sememangnya diketahui mempunyai pengaruh terhadap manusia..apa kata kita selidik RAHSIA yg ada di sebalik rona2 warna ini..jomm!!!!


MERAH 


warna ini melambangkan keadaan psikologi yg mengurangkan tenaga , mendorong cepatnya denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepatkan pernafasan..warna ini juga mempuyai pengaruh PRODUKTIVITI , PERSAINGAN , dan KEBERANIAN..


MERAH TERANG  :  warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita2..sifatnya agresif , aktif , dan garang..manakala pengaruhnya berkemahuan , penuh ghairah dan dominasi..


MERAH JAMBU  :  warna ini melambangkan romantik dan feminin..warna ini mempunyai sifat mendorong ke arah kepasrahan , penyerahan , kesempurnaan , keayuan dan kesantunan..


BIRU


warna ini melambangkan ketenangan yg sempurna..ia juga mmpunyai kesan menenangkan pada tekanan darah , denyutan nadi dan tarikan nafas..


BIRU TUA  :  warna ini melambangkan perasaan yg mendalam..bersifat konsentrasi , koperatif , cerdas , kejujuran , dan patriotik..dari segi pengaruh pula ia tenang , bijaksana , x mudah tersinggung dan mudah mendapat kawan..


BIRU MUDA  :  warna ini melambangkan kesungguhan cita2 dan penuh keazaman..sifatnya BERTAHAN , PELINDUNG , X BERUBAH FIKIRAN..manakala dari segi pengaruhnya pula , ia boleh mnjadi keras kepala , teguh , sering bangga diri dan berpendirian tetap..


KUNING


warna ini melambangkan kegembiraan..warna ini mempunyai sifat SELAMBA ,SANTAI ,  TENANG ,  dan x terkesan dengan sebarang masalah..sikap berubah - ubah tetapi penuh harapan , mempunyai cita2  setinggi langit dan semangatnya juga tinggi..


KUNING TERANG  :  warna ini melambangkan sifat yg boleh berubah dgn mendadak..sifatnya SEDERHANA tetapi unik..org yang suka warna kuning sifatnya adalah BERTOLAK ANSUR , BERHATI-HATI , dan MENONJOL..manakala dari segi pengaruhnya ,berubah-ubah sikap , berwawasan , dermawan , x mudah percaya pada org..


KELABU


warna ini menunjukkan makna yg X JELAS..x terang dan ia dikategorikan sebagai unik dan sukar dikaitkan kepada kecenderungan psikologi..warna ini boleh disifatkan lebih kepada NEUTRAL..


COKLAT


warna ini sering kali menunjukkan ciri2 suka PERSAINGAN , X SUKA BERALAH , KURANG TOLERANSI , SUKAR BERTOLAK ANSUR , dan mempunyai PRASANGKA terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan..


HITAM


warna ini melambangkan KESEDIHAN dan KESEORANGAN..ia memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakan dan kemusnahan..


HIJAU


warna ini melambangkan adanya suatu KEINGINAN , KETABAHAN, dan KETEGUHAN HATI..mempunyai keperibadian yg tegas , berprinsip , dan berkuasa..warna ini mempunyai sifat ingin meningkatkan rasa bangga , perasaan lebih hebat dan mengatasi org lain..org yg menyukai warna ini umumnya SUKA DIPUJI ,MUDAH MENASIHATI org lain..


UNGU


warna ini adalah campuran warna merah dan biru..ia melambangkan sifat unik hasil campuran kedua-dua warna tersebut..perpaduan antara KEINTIMAN dan KEMESRAAN , EROTIK , dan berperasaan mendalam dan PEKA..sifatnya sedikit kurang teliti tetapi penuh harapan dan POSITIF..


p/s :  hakikatnya warna menjadi kegemaran kita itu sebenarnya sedikit sebanyak menggambarkan sikap dan perwatakan kita sebenarnya..bahkan menurut kajian yg dilakukan oleh pakar psikologi mendapati warna mempunyai auranya yg tersendiri dalam mepengaruhi personaliti dan sikap seseorang..so..pilih lah warna2 yg btol2 'sepadan' dan sesuai dengan PERSONALITI diri sendiri..


ok la..teruskan membace entry2 aku yg lain!!..   

No comments:

Post a Comment