Social Icons

Muhammad Khairulanam Bin Zakaria

Pages

Thursday 15 December 2011

CINTA DUNIA

salam ukhwah pembace sekalian..

entry kali ni ,aku nk berceloteh tentang CINTA DUNIA yg kita selalu DAMBAKAN....INGATLAH!!!..dunia itu hanyelah sementara tetapi AKHIRAT itu yg selama-lamanya..




" Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka ". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu ?" Nabi S.A.W menjawab , "bahkan kamu pada hari itu banyak sekali , tetapi kamu umpama buih di waktu banjir , dan ALLAH S.W.T akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu , dan ALLAH S.WT akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit WAHAN." Seorang sahabat bertanya , "Apakah WAHAN itu wahai Rasulullah? ".Nabi Muhammad S.A.W menjawab, "CINTA PADA DUNIA DAN TAKUT PADA MATI ". 
(hadis riwayat Abu Daud)




p/s  :  memang benar apa yg disabdakan oleh Rasulullah S.A.W..keadaan umat ISLAM pada hari ini menggambarkan kebenaran itu..umat ISLAM walaupun mempunyai bilangan yg banyak..TETAPI..mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain..mereka DITINDAS ,DIINJAK-INJAK , DISAKITI , DIBUNUH dan sebagainya..bangsa2 dari seluruh dunia walaupun berbeza-beza AGAMA , mereka tetap bersatu untuk melawan musuh dan melumpuhkan lawannya..

sebenarnya kekalahan kaum MUSLIMIN adalah berpunca daripda diri kaum MUSLIMIN itu sendiri...iaitu penyakit WAHAN...yg mana merupakan penyakit campuran dari dua unsur yg selalu wujud dalam bentuk kembar dua iaitu "CINTA DUNIA" dan "TAKUT MATI"..kedua-dua penyakit campuran itu x dapat dipisahkan .."CINTA DUNIA" bermakna rakus , bakhil , dan x mahu mendermakan harta dijalan ALLAH S.W.T ..manakala "TAKUT MATI" itu adalah leka dengan kehidupan dunia dan x mahu mebuat persiapan untuk melengkapkan diri bagi menghadapi negeri AKHIRAT  dan x ade perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agama ALLAH S.W.T..sama2 lah kita menginsafi diri agar kita x leka dek kenikmatan dunia yang sementara ini..INSYA'ALLAH..

wallahu'alam..truskan membace!!! 

No comments:

Post a Comment